Cлужбы преподобным

Служба прп. Андрею Иконописцу

Месяца иулиа в 4-й день
Преподобнаго Андрея Иконописца

На велицей вечерни
Блажен муж: 1-й антифон.
На Господи, воззвах: стихиры, глас 3:

Приидите, вернии, руками восплещим, и возрадуемся, и прославим/ преподобнаго Андрея,/ от родов наших избраннаго,/ иже Воплощенное Слово во образех истинно воплоти,/ да воззрят людие и познают,/ яко Господь есть Христос, Избавитель мира.
Чистоту ума и сердца,/ целомудрие и кротость возлюбив, отче Андрее,/ очерневшее eстество мира сего отвергл еси/ и ycтремился еси к Совершенному,/ Иже Тройческий имать образ и число./ Темже любовь и красоту совершенную/ Господа Славы познал еси.
Сораспялся еси Христу любовию, блаженне,/ на Кресте видя Единаго от Троицы,/ Его же показуеши во образех пребывающа/ и, Церкви послушен быв всегда,/ нас поучающи Тому покланятися, вопия:/ слава Создавшему вся.
Ины стихиры, глас 5:
Сердце твое утвердил еси в Господе/ и образ Премудрости и Силы,/ Христа, за ны распеншагося,/ во иконех явил ecи, преподобне,/ иудеом соблазн, еллином безуме,/ нам же верных Спасение.
Глac Ипостасныя Премудрости, Христа,/ услышал еси, отче, зовый:/ аще кто безумен, обратися ко трапезе Моей,/ Аз бо есмь начало и конец./ Трапезы оныя насладился еси, преподобне,/ и возвеселился еси о спасении,/ еже Слово принесе Воплощенное,/ и во образех показуеши пир Господень,/ уготованны званным Его.
Вся премудростию сотворшаго Господа/ достойно прославил еси,/ но не похвалился ecи мудростию твоею, отче преподобне,/ хвалишися бо о еже разумети и знати Господа,/ спасающаго нас Крестом Своим.
Слава, глас 4:
Изначала даром облечен бысть человек/ тварем имена нарещи,/ Христос же верным власть даде/ в вещественных образех Божественная печатлети, / и яко Луку от Апостолов,/ такожде и тя от Церкве Российския призва, избранниче Божий,/ ко священному иконописанию,/ да прославится чрез образы сила содетельная Творца и Господа.
И ныне, Богородичен.
Вход. Прокимен дне. И чтения три:
Бытия чтение (18, 1-8, 17-33).Притчей чтение (9, 1-11).
Премудрости Соломони чтение (3, 1-9).
На литии стихиры, глас 4:
Житием иноческим и подвиги/ Церковь нашу Православную прославил еси, преподобне Андрее,/ в нейже яко в Теле Христове пребывая,/ достигл еси обожения/ и сонму святых приобщился еси.
Образ Пресвятыя Троицы на иконе начертал еси,/ нерожденна Отца,/ предвечно рожденна Сына,/ Духа, от Отца исходяща,/ и сим научаеши таинственному догмату Православныя веры,/ Андрее преподобне.
Слава, глас 8:
Якоже Великий Сергий/ воздвиже храм Святыя Единосущныя Троицы,/ изгоняя страх ненавистныя розни мира сего,/ такожде и ты, отче Андрее, начертал еси Святыя Троицы образ,/ заповедуя нам единомыслие веры в Церкви Святей хранити,/ идеже несть разделения,/ но всяческая и во всех Христос.
И ныне, Богородичен, глас тойже:
Тя и плоть Твою Приявшаго/ зряще во святых образех, Пренепорочная Влады­чице,/ чудо познаем нашего спасения/ и простираемся к любви Твоей,/ да будем избавлени суда и смерти,/ и покланяемся, и славим,/ возсылающе Ти первообраз­ную честь, Богородице.
На стиховне стихиры, глас 1:
Троицу во Единице/ Бог и Господь праведному Аврааму сокровенно откры,/ Церковь же явственне научи тайне Единосущия Божества,/ ты же, преподобне, иконою Пресвятыя Троицы,/ яко печатию, утвердил еси спасительное ведение сие,/ да нерушимо исповедуем Троицу Единосущную и Нераздельную.
Стих: Честна пред Господем/ смерть преподобных Его.
Зрением образа Пресвятыя Троицы, преподобне Андрее,/ яко в чертог входим Небеснаго Царя,/ Ему же ныне предстоиши во одеянии брачнем/ со Авраамом и всеми святыми,/ в невечернем свете принося хваления,/ молити о нас не престай Владыку всех,/ да со избранными Его сопричтемся.
Стих: Блажен муж, бояйся Господа,/ в заповедех Его восхощет зело.
Образу Пресвятыя Троицы,/ егоже писал еси, преподобне,/ сила благодатная дадеся:/ зрительне бо открываеши Истину,/ Юже Пилат безумне отрину,/ Авраам же в поклонении трием Ангелом свидетельствова,/ да и мы спасительное поклонение Истинному Богу воздадим/ и жертву принесем благодарения.
Слава, глас 1:
Недоведомей тайне Единицы,/ в Трех Лицех таинственно пребывающия,/ тай­ною веры приобщился еси, преподобне,/ и море искушений и страстей, яко сушу, прешед,/ Избавителя и Бога прославляеши/ во святых твоих образех.
И ныне, глас тойже:
Неизследимо и никакоже мыслимо/ Первообразнаго во плоти от Тебе, Владычи­це, явление,/ Егоже Рождеством нас спасла еси.
Тропарь, глас 3:
Божественнаго света лучами облистаемый,/ преподобне Андрее,/ Христа по­знал еси, Божию Премудрость и Силу,/ и иконою Святыя Троицы всему миру проповедал еси/ Единство во Святей Троице,/ мы же со удивлением и радостию вопием ти:/ имеяй дерзновение ко Пресвятей Троице,/ моли просветити души наша.

На утрени
По 1-м стихословии седален, глас 6:
Видите крины сельныя, рече Христос, о ученицы,/ краше бо Соломона во славе его одеяни суть,/ Аз же возлюбих вас, яко образ Мой и подобие,/ да будете усыновлени благодатию./ Сего же дара, преподобне, сподоби нас молитвами твоими.
Слава: Святая Православная Церковь, иконою твоею, преподобне, учит:/ Отец имать Сына и имать Святаго Духа,/ и не глаголем, яко Трие суть Бози, но Един Бог Трие Сии/ и равни Существом и Божеством и властию.
И ныне: Прибегающе присно ко пречистым иконам Твоим, Богородице,/ теми обретаем вся блага ныне,/ н живота конец добр и непостыден,/ и на воздусе бесов зрак Тебе ради не узрим,/ и избежим держащих рукописания согрешений наших.
По 2-м стихословии седален, глас 6:
Око не виде, и ухо не слыша, и на сердце человеку не взыдоша,/ яже уготова Бог любящим Его./ Сея же неизреченныя райския красоты/ да сподобимся и мы, молит­вами преподобнаго.
Слава: Неизреченна и несказанна Святыя Троицы тайна,/ ни Ангельскими, ни человеческими помышленьми постижима,/ паче бо начертаннаго преподобным Ан­дреем образа Божественный Первообраз есть,/ Емуже вси поклонимся сердцем, умом и помышлением.
И ныне: Паче дыхания, предстательства Владычицы Марии требуем,/ Та бо, яко Мати Божия, всем призывающим имя Ея/ благая и полезная дарует.
В сердцах избранных незримо печатлея Божественный зрак,/ сам сый орудие Пресвятаго Духа,/ горния красоты нам являеши видение/ и человеки наставляеши ко спасению, преподобне,/ моли Превечную Троицу, Ейже со Ангелы предстоиши,/ спастися душам нашим.
Прокимен и Евангелие преподобному.
По 50-м псалме стихира, глас 6:
Ни Ангел, ниже человек, но Сам Христос образотворцев Начальник явися,/ егда запечатле на убрусе Свой Божественный лик./ Ты же, преподобне,/ под покровом Его всегда пребывая,/ Духом Святым научен еси образы творити.
Канон, глас 4.
Песнь 1
Ирмос: Поем песнь победную Единому Богу,/ сотворшему преславная,/ древле бо фараона/ со всевоинством в мори погрузи.
Приидите, вернии,/ со преподобным Андреем песнь победную воспоим/ и возславим пресвятую Троицу, Отца и Сына и Святаго Духа.
К преподобному Сергию, якоже достойный ученик, блаженне Андрее, притекл еси,/ и чрез того Святым Духом наставлен был еси,/ и вкупе с богоносными Сергием и Никоном,/ трие прослависте Троицу во Единице.
Сергия великаго достойне прославил еси, яко чтителя Пресвятыя Троицы,/ емуже усердно подражал еси,/ и нас научаеши достойно покланятися Единому Богу,/ в Трех Лицех нераздельно Сущему, Сотворшему Небо и землю.
Слава: Сергием богомудрым научен, древним богословом подобен явился еси, преподобне Андрее,/ и яко тии словом, тако ты иконою догмат Троицы проповедал еси в стране Российстей,/ и ныне исповедати сей всех научаеши.
И ныне: Радуйся, Богородице Дево,/ радуйся, Владычице мира,/ в Тя бо вселися Един от Святыя Троицы,/ сего ради имаши силу спасати погибающия,/ спаси рабы Твоя, молящияся Тебе.
Песнь 3
Ирмос: Утвердися сердце мое в Господе,/ вознесеся рог мой в Бозе моем:/ яко несть свят, паче Тебе, Господи.
Сердце твое утвердил сси в Господе, отче преподобне,/ и душу очистил еси покаянием,/ тело же предал пощению и трудом,/ и обитель Пресвятыя Троицы явился еси,/ Юже моли о спасении душ наших.
Возлюбил еси Господа всем сердцем, досточудне Андрее,/ и любовию на враги вооружился еси, всех желая обрести Пресвятей Троице,/ и всех зовеши Господа возлюбити любовию неутолимою.
Верою сердце утвердил еси незыблемо в Господе, / и славу Небесную созерцал еси сердечныма очима,/ и благодатию Духа Святаго показуеши в вещественных образех невещественная,/ да и мы ныне пробудимся от сна греховнаго и узрим свет Истин­ный.
Слава: Возвеселился еси всем сердцем о Господе,/ и по всей земли прославил еси в совершенных образех Победителя смерти,/ и ныне пребываеши в непрестанней радости, восходя от славы к славе,/ и воспеваеши со Ангелы Пресвятую Троицу.
И ныне: О, Божественнаго промышления несказаннаго!/ От земных явилася еси, Пресвятая Дево Богородице,/ и соделалася еси мира Владычица, Мати Ипостаснаго Слова,/ Егоже моли, Заступнице, о спасении нашем.
Седален,глас 8:
Ангельский образ прием, образ и подобие Творца ангельским житием в себе возставил еси,/ и во образе вещественнем Образ Первообразнаго начертал еси, преподобне,/ и к истинному богоподобию указуеши путь.
Слава, и ныне, Богородичен:
Непрестанно и радостно прославляет Тя Церковь, Пресвятая Владычице,/ чудо­творными бо образы Твоими мир просвещаеши/ и милости великия всегда изливаеши к Тебе притекающим с верою.
Песнь 4
Ирмос: Вознесена Тя видевши Церковь на Кресте,/ Солнце Праведное,/ ста в чине своем,/ достойно взывающи:/ слава силе Твоей, Господи.
Подвигом таинственно стяжал еси в Церкви пребывание,/ учением ея последуя, преподобне,/ и, уставы святыя Церкве исполняя, образы начертал еси священные,/ ихже почитающе, вопием:/ слава силе Твоей, Господи.
Учение отцев Церкве ревностно исполнил еси, преподобне,/ волю бо свою отсек, не своя измышления, но тех видения начертал еси,/ смирением же в меру их достиг­нув, Церкве свидетельство утвердил еси, зовый:/ слава силе Твоей, Господи.
Крест Христов, Иже есть любовь Пресвятыя Троицы, прославил еси, преподоб­не,/ Крест, Церкве утверждение, возлюбил оси,/ путем Крестным шествовав, сему покланятися всех зовеши, поя:/ слава силе Твоей, Господи.
Слава: Верою Христа в сердце вселив, блаженне Андрее,/ со всеми святыми постигл еси, что есть широта и долгота, глубина и высота святыя Церкве,/ и иконами показуеши тайны Царствия Небеснаго, глаголя:/ слава силе Твоей, Господи.
И ныне: Вознесена видящи, Богородице, на Кресте, Сына и Творца Твоего,/ оружием в сердце уязвлена была еси,/ Страстем Крестным Сына Твоего состраждущи,/ но неизреченную познала еси радость в Воскресении Его/ и славною силою Христовою спасаеши Тебе молящихся.
Песнь 5
Ирмос: От света пресекий первородный свет,/ яко во свете дела поют Тя, Христе, Содетеля,/ во Свете Твоем пути наша направи.
Сергием великим водим, преподобне, к Трисиянному Свету пришед/ и Сим облистаем, прославил еси Трисветлое Солнце, Творца и Бога, создавшаго вся.
Великия благодати сподобился еси, преподобне,/ умом вознесыйся к невещест­венному и невидимому свету Пресвятыя Троицы./ Сей свет видеша апостоли на Фаворе,/ Афонстии же отцы со святым Григорием исповедаша яко нетварную силу Божию.
По блаженнем созерцании образа/ неизреченную красоту первообраза во свете Своем откры ти Господь, блаженне отче,/ и нас учиши честь и поклонение воздавати,/ не вещь почитая, но первообразную красоту.
Слава: Неизреченнаго и Божественнаго Первообраза свет и блистание/ отчасти показуеши, преподобне, в тварном подобии,/ на негоже взирающий с молитвою дух ведения почерпают.
И ныне: Отчее Сияние пройде чрез Тя, Владычице,/ и, плоть от Тебе восприявше, световидно Тя преобрази,/ яко превышши еси чинов Ангельских и всякия твари.
Песнь 6
Ирмос: Пожру Ти со гласом хваления, Господи,/ Церковь вопиет Ти,/ от бесовския крове очищшися,/ ради милости от ребр Твоих/ истекшею Кровию.
Толику добродетель и толико тщание/ о постничестве и иночестем жительстве имея, преподобне,/ яко точию в Божественней любви преуспевати, в земных николиже упражнятися,/ сего ради прославлен еси от Господа.
Имя твое и подвиги возжелел еси утаити смиренномудрия ради, отче Андрее,/ Видяй же тайное, яве прослави тя пред Ангелы и человеки.
Вселенную всю удивил еси, преподобне,/ возсиял бо еси в утесненней и страждущей земли Российстей, от множества враг боримей,/ и тако возмогл еси миру всему право проповедати Пресвятую Троицу.
Слава: Дивныя Своя суды на тебе яви Господь,/ пред Нимже тысяща лет, яко день един,/ избра тя в древния веки, прославити же восхоте в конце времен, во ут­верждение Церкви.
И ныне: Славнейшая без сравнения горних воинств,/ в Церкви, яже есть Тело Христово, в неизследимей глубине и средоточии пребываеши,/ плоть Твою Христу заимодавшая, моли Сына Твоего помиловати нас.
Кондак, глас 8:
От юности к Божественней красоте устремляяся,/ чудный иконописец в земли Российстей был еси,/ и, богоносным твоим учителем поревновав,/ сиянием добродетелей украсился еси, преподобне Андрее,/ темже и явися Церкве нашея похвала и радование.
Икос:
Паче меры всякия благодать даровася ти, преблаженне отче,/ святыя иконы писати, наипаче же образ Пресвятыя Троицы;/ Бога миру проповедуя, Бога Отца, Бога Сына, Бога Духа Святаго,/ Иже есть Едино Существо в Трех Ипостасех, Едино Естество в Трех Лицех,/ и Едина Премудрость, и Едина Сила, Едино хотение, и Едино Божество./ Темже и явися Церкве нашея похвала и радование.
Песнь 7
Ирмос: Образу златому не поклонившеся, отроцы авраамстии/ искушахуся, яко злато в горниле, / в пещи огненней, яко в чертозе светлем, / ликоваху, поюще:/ благословен ecи, Боже отец наших.
Огнем вещественным искушаеми в пещи,/ трие отроцы прообразиша некогда Святую Троицу,/ ты же, преподобне, огнем Духа Святаго просвещаем,/ нам пока­зал еси образ Пресвятыя Троицы, да поем:/ благословен еси, Боже отец наших.
Истукана златаго посрамиша трие отроцы в Вавилоне, яко мертва,/ ты же, преподобне, учению Церкве последуя,/ образы свидетельствуши о Жизнодавце, Слове Воплощеннем, да вопием:/ благословен еси, Боже отец наших.
Подвиги различными искушен быв, яко злато в горниле, преподобне,/ ныне в чертозех светлых Отца Небеснаго ликуеши, взывая:/ благословен еси, Боже отец наших.
Слава: В световидных твоих образех явил еси, преподобне,/ неизглаголанными дыханьми Духа путь к Богу, да им шествующе, глаголем:/ благословен еси, Боже отец наших.
И ныне: Светлый чертог непрестаннаго веселия являешися, Царице и Владычи­це,/ яко Тобою избавляемся адския пещи огненныя, и Твоему образу кланяющеся, поем:/ благословен еси, Боже отец наших.
Песнь 8
Ирмос: Во огни пламеннем предстоят Тебе/ Херувими, Серафими, Господи,/ и вся тварь песнь Тебе поет красную:/ пойте, благословите, людие превозносите Христа,/ Единого Содетеля во вся веки.
Подвиги видящи твоя, проеподобне, радуется о тебе Церковь, вкупе и дивится:/ како приблизился еси ко огню Пресущественныя Троицы,/ Еяже трепещут силы Ангельския, и не опалился еси.
Господа и святых Его лики живописуя,/ подвигом онех усердно подражал еси, преподобне,/ пламенем непрестанныя молитвы сердечныя сонмища помыслов злых попалил еси.
Архангели, Ангели и вся Небесныя силы/ таинственно и со страхом прославляют Господа непрестанными гласы,/ ихже показал еси, яко воочию видев, сам быв земный Ангел,/ ныне же с ними предстоиши у престола Святыя Троицы.
Слава: Апостоли, пророцы, святителие, мученицы, преподобнии и вси святии/ непрестанно прославляют Господа священными песнопеньми,/ ихже славу явил еси во святых твоих образех, сам быв небесный человек,/ ныне же с ними предстоиши у Престола Святыя Троицы.
И ныне: Яко во огнь вошла еси, пресвятая Дево,/ егда изволи вселитися в Тя Слово Ипостасное,/ Имже обожена и преображена и тако на Небеса прията, мира не оставила еси.
Песнь 9
Ирмос: Тя, яко село пречистого Слова,/ и приятелище Духа,/ и Благоволения делателище поем,/ в Тебе бо соизменение спасения нашего соделася.
Дадеся ти благодать, преподобне, образ написати пресвятыя Троицы/ в Божест­веннем и царстем и ангельстем подобии,/ показуя господственное и владычественное, безначальное и безконечное,/ яко предаша ти святии отцы.
Дивный образ пресвятыя Троицы начертал еси, преподобне,/ от вещнаго сего зрака ум наш и мысль вознося к Божественному,/ не вещь убо чтим, но Святую Троицу,/ честь бо, иконе воздаваемая, на первообразное восходит.
Дух Святый води твоима рукама, преподобне,/ егда писал еси образ пресвятыя Троицы, в немже веру в Триединаго Бога показуеши.
Слава: Славы ради Пресвятыя Троицы, Юже ты, преподобне, начертал еси,/ Трисвятая песнь Трисвятей и Единосущней и Животворящей Троице на земли приносится:/ Свят, Свят, Свят Господь Саваоф, исполнь Небо и земля славы Твоея.
И ныне: Неизреченное есть благоволение Пресвятыя Троицы к Тебе, Бо­городице,/ введением бо Твоим во Святая Святых величие Твое преднаписася,/ волею Отца, приятием Святаго Духа, вселением Сына/ Святая Святых Церкве Христовы быти сподобилася еси.
Светилен:
Ученик великаго Сергия быв, преподобне Андрее,/ яко светильник превознесенный возсиял еси, блистая лучами Божественнаго светолития,/ Христа стяжал еси в сердце твоем, Егоже моли просветити души наша.
На хвалитех стихиры, глас 4:
Дивныя красоты священнаго художества твоего,/ богомудре Андрее,/ недоумеет язык изъяснити,/ свидетельствуеши бо земным о Небеснем/ чудными иконами тво­ими/ и прославляеши Пресвятую Троицу/ силою дарованнаго ти Духа./ Мы же память твою ублажаем, зовуще:/ преподобне отче Андрее, моли Бога о нас.
Торжествует Церковь ныне,/ преподобне Андрее,/ Троицу бо Пресущественную, Истиннаго Бога, прославил еси/ и Слово Воплощенное, Крестом вселенную искупив­шее, вообразил еси,/ икон же почитанию всех поучаеши,/ показуя Истину во образех,/ Юже ныне созерцаеши явственно.
Силою непостижимаго всех Творца,/ в Трех Лицех Единаго,/ Христово подобие в Тебе обновил еси, отче Андрее,/ молитвами же твоими нам помози/ обновити и просветити души наша.
Слава,глас 5:
Днесь торжествует Святыя Троицы обитель/ с Сергием и сонмом ученик его,/ и со Андроником и Саавою радуется обитель Спасова,/ израстившия земли Российския храмов дивнаго украсителя,/ егоже достойно хвалим и просим усердно:/ преподобне Андрее, моли Пресвятую Троицу/ даровати душам нашим мир и велию милость.
И ныне, глас тойже:
Утоли болезни/ многовоздыхающия души моея,/ утолившая всяку слезу от лица земли,/ Ты бо человеком болезни отгониши/ и грешных скорби разрушаеши,/ Тебе бо вси стяжахом надежду и утверждение,/ пресвятая Мати Дево.
Славословие великое.

На Литургии служба вся преподобническая

Молитва
О, преподобне отче Андрее, зело облагодатствованный пресветлым даром видения первообразов красоты Божественныя! О дивный плоде Церкве Российския, отрасле благая Сергием великим насажденнаго древа! В грозное бо время постави тя Господь свидетеля своего и земли нашея молитвенника велика тя содела. Кто исповесть безчисленныя труды и подвиги твоя, разум земный превосходящия и единому токмо ведомыя Господу, имиже благодать писания чудотворящих икон стяжал еси! Ты благоуханием святых твоих икон весь мир исполнил еси, наипаче образом Пресвятыя Троицы, да воззрением нань побеждается всякий грех и ненавистная рознь мира сего. О преподобне и пречудне отче, призри с высоты, идеже в Божественнем свете пребываеши, и услыши молитвы нас, грешных, и, яко имеяй дерзновение ко Пресвятей Троице, со преподобным Сергием и всеми святыми моли Владыку всех, о еже Церковь его укрепити, разобщенныя соедините, расточенныя собрати и в разумение истины всем приити, отвратити от нас праведный гнев Свой и исполнити даров Духа Святаго, любве, радости, мира, долготерпения, благости, милосердия, веры, кротости, воздержания, земное же странствие прейти нам, грешным, безбедно, в будущем же веце сподобитися с тобою и всеми святыми прославляти Пресвятую Троицу, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.